איך בוחרים נעלי ספורט?

קנייה של נעל ספורט שמתאימה לכם היא לא עניין פשוט. אנחנו בשוז אונליין רוצים להבטיח שהנעל שאתם קונים תספק את כל הצרכים שלכם ותהיה הנעל המושלמת בשבילכם. לפני שתוכלו להבין מה הנעל הנכונה עבורכם, צריך קודם כל להבין את החלקים השונים של הנעל, מה הם עושים ואיך הם משפיעים על כף הרגל שלכם. ברגע שתדעו את זה, תוכלו למצוא את הנעל שאתם צריכים; זאת שתשפר את הפעילות שלכם ותגרום לכם להרגיש טוב.

 

סוליה חיצונית (Outsole)

זוהי הסוליה שנמצאת בתחתית הנעל ולרוב נקראת פשוט "סוליה". החשיבות שלה היא בשני הבטים מרכזיים: אחיזת קרקע ויציבות. סוליה חיצונית בנעל ספורט טובה משלבת בין אחיזת קרקע חזקה, המונעת החלקה בזמן הפעילות, לבין גמישות, המאפשרת תנועה חופשית ללא הגבלות או מעצורים.

 

סוליה אמצעית, או סוליית ביניים (Midsole)

הסוליה האמצעית נמצאת בין הסוליה החיצונית לבין הרפידה ואינה באה במגע ישיר עם כף הרגל שלכם. לסוליה האמצעית תפקיד קריטי בריכוך, בלימת זעזועים וביצירת מבנה נוח עבור כף הרגל שלכם. הרבה מהטכנולוגיות שהחברות המובילות מפתחות מתמקדות בעיצובי סוליה אמצעית ובחומרים שיספקו הגנה ונוחות מירבית.

 

סוליה פנימית, או רפידה (Insole)

הספוג עליו נחה הרגל שלכם בתוך הנעל. לחלק זה חשיבות מכרעת במידת הנוחות והתמיכה שכף הרגל שלכם תקבל. הרפידה חיונית בהתאמת הנעל לרגל – רפידה המעוצבת לפי קווי המתאר של כף הרגל אוחזת ברגל בצורה בטוחה בתוך הנעל ומונעת תזוזות לא רצויות. יותר מכך, רפידה טובה מורידה את הלחץ שמופעל על כף הרגל, בולמת זעזועים, תומכת בקשתות, מעניקה גמישות, מגנה על הרגל ועוזרת לשיווי המשקל וליציבה. בגלל החשיבות של רפידה מתאימה, בנעליים רבות ניתן להסיר את הרפידה המקורית כדי לשים מדרס אורתופדי.

 

גפה (Upper)

הגפה היא החלק העליון של הנעל – האזור שמכסה ועוטף את כף הרגל ומחזיק אותה במקומה. הגפה עשויה מסוגים שונים של בד, עור או משילוב של מספר חומרים, הכל לפי הצורך והשימוש של הנעל. לחומר ממנו עשויה הגפה יש השפעה רבה על הנוחות, האווריריות והגמישות של הנעל. בד רשת קל, דק ונושם יהיה מצוין לאוורור בזמן מאמץ אבל אולי לא יהיה נוח כמו גפה מלאת ספוג וריכוך, שתהיה כבדה יותר. בחירת הגפה הנכונה תלויה בצרכים שלך – נעל לאימונים קלים יכולה להיות עשויה בד דק כדי לאפשר תנועה. עם זאת, נעל לקרוספיט צריכה שפע הגנה כדי לעמוד בפעילות המאומצת שכרוכה בסוג זה של אימון.

חרטום (Toebox)

זהו החלק הקדמי של הנעל, אליו נכנסות בהונות הרגליים. בנעלי ספורט מומלץ לבחור נעל עם חרטום ארוך ורחב יחסית, כדי שכף הרגל תוכל להתרחב באופן מספק בזמן פעילות. נעליים רבות, בעיקר נעלי הרים, מגיעות עם כיסוי המגן על החרטום כדי לשמור על הבהונות מפני פגיעה.

 

עקב

העקב הוא האזור האחורי של של הנעל. הוא לרוב יהיה מחוזק, על מנת להעניק יציבות לכל מבנה הנעל. עקב הנעל יכול לעזור גם ליציבות הצעד – עקב צר מחזיק היטב את הרגל ואזור עקב קשיח עוזר למנוע אובר-פרונציה. האזור בסוליה הנמצא תחת העקב לרוב מתוחזק בבולמי זעזועים נוספים, כיוון שבזמן פעילות זהו חלק רגיש מאוד שסופג המון מהזעזועים של אותה פעילות. כמו החרטום, גם עקב הנעל בא לעתים קרובות עם כיסוי להגנה על כף הרגל.